Brev:
Bibeholde eller ændre rytme
6. oktober 2010
Alder:
8 mdr.
Bibeholde eller ændre rytme
Hej Helen
Min dreng er 77cm og vejer 10,5kg. Da han var 6 mdr. var han 75cm og vejede 10kg. så han er vokset hurtigt i starten, men det er ved at stagnere lidt nu. Han er glad og tilfreds, møver sig rundt både frem og tilbage.
Om natten er han dog ikke så nem og tilfreds, og jeg er meget i tvivl om, om jeg skal ændre på noget med hans mad eller om jeg forlanger for meget af ham, med hensyn til mad om natten og sove igennem.
Han spiser alt hvad vi spiser, og har gjort det siden han var ca. 7mdr. Han tygger nemlig rigtig fint og er utrolig interesseret i vores mad. Det skal også siges at han har 8 tænder allerede.
Amningen stoppede da han var 29 uger - produktionen gik i stå.
Han begyndte at få lidt grød og mos, da han var næsten 5mdr.
Hans døgnrytme ser ca. sådan nu:
Morgenmad ca. kl. 7 - 1dl havregrød opløst i 2dl vand med en ½ banan i, evt. lidt mælkeerstatning hvis den er lidt tyk og vand eller mælk i kop.
formiddagslur ca. 9-11:30
Frokost ca. 12:00 - 1 stk. rugbrød med pålæg (f.eks. kartoffel, sardelpølse, leverpostej, makrel i tomat el. karry, flødeost eller hvad vi nu har, han er ikke kræsen) drikker vand til.
Det er lidt forskelligt hvornår han kommer ud at sove eftermiddagslur. Så nogle gange får han noget at spise før luren og andre gange efter.
Maden består af forskellige ting f.eks.
2dl. ymer med frugtstykker i, dertil kiks eller frugt ved siden af. Det kunne også være en bolle eller franskbrød. som regel får han vand til.
Han sover alt fra 1 - 2 timer om eftermiddagen.
Aftensmad kl. 18 - det er hvad vi spiser. - fisk, æggekage, al slags kød, spagetti, ris, grønsager. vand i kop.
Kl. ca 19-19:30 er han træt og kommer i seng. Der fylder vi en flaske med 240ml mælkeerstatning, og han får lov at drikke alt det han kan. Nogle gange drikker han det hele, det mindste han har drukket er ca. 180ml.
Derefter giver vi ham vand når han vågner.
Og det er dette her der gør, at jeg er i tvivl om jeg griber det rigtigt an. For han vågner ca. sådan om natten:
22-23 tiden, 01-02 tiden, 03-04 tiden eller kl. 05 og han bliver meget sur hvis han ikke får noget at drikke - så han kan godt drikke ca. 300ml vand om natten.
Er det fordi han får får lidt mad i løbet at dagen, at han vågner så mange gange eller er det blevet en vane for ham at vågne. Han blev ammet hver 2-3 time om natten da jeg ammede ham, og det kan jo være det ligger så dybt i ham.
Grunden til jeg ikke giver ham mere mad i løbet at dagen, er at han er glad og tilfreds. og jeg altid har tænkt at han nok skulle fortælle/vise mig hvis han var sulten - men er det måske det han gør, ved at vågne så mange gange om natten.
Puha, jeg ved det er en lang smørre, men det er lige med at finde ud af hvad, du skal vide, for at kan give et svar.
Venlig hilsen
Dorte